Szybko i bezpiecznie przez Kopenhagę

Mocowania fischer w linii podziemnej kolejki Cityringen

Kilka lat temu władze duńskiej stolicy, podjęły decyzję o potrzebie rozwoju miejskiej infrastruktury. Cityringen to całkowicie nowa linia metra uzupełniająca istniejącą sieć o 17 nowych stacji. Nowa trasa liczyć będzie 15,5 km i będzie biegła od śródmieścia Kopenhagi, przez „dzielnice mostów” i Frederiksberg. Przy rozbudowie postawiono na na nowoczesne systemy zamocowań, które zadbają o bezpieczeństwo tego podziemnego systemu ekspresowe-go transportu.
Cytując dane publikowane przez operatora  kopenhaskiej sieci Metroselskabet I / S, prawie 65 milionów pasażerów korzysta z sieci metra Kopenha każdego roku. Dodatkowo stolica Danii odczuwa duży napływ nowych mieszkańców. Rozbudowa infrastruktury była zatem kwestią czasu. Budowa Cityringen rozpoczęła się w 2011 r. a jej otwarcie planowane jest na koniec 2019 r. Podziemny system ekspresowych pociągów połączy duński parlament, ratusz, kluczowe zabytki, dworzec centralny i inne centralne obszary miasta. Dostępna będzie również opcja przesiadki na istniejące już linie M1 i M2, a także na pociąg S i pociąg regionalny. Cityringen będzie obsługiwać 17 nowych stacji metra na linii M3.

Metroselskabet I / S, wyłonił zwycięzcę przetargu, którym została Copenhagen Metro Team - spółka joint venture skupiająca trzy włoskie firmy: Tecnimont Civil Construction, Salini S.p.a. i Seli. Salini i Impregilo połączyły się w jedną grupę w 2014 r. I obecnie posiadają 99,9% akcji Copenhagen Metro Team. 
Prace wiertnicze dla dwutorowych tuneli zostały już zakończone. Dwa tunele o średnicy 5,78 mi długości 15,5 km zostały wywiercone przez piaskowiec kopenhaski na głębokości 25 m poniżej powierzchni, poprzez wykop EPB-TBM.

Z ponad 300 podwykonawcami, Cityringen jest jedną z największych inwestycji dotyczącą budowy metra, w Europie. Grupa fischer również jest zaangażowana w projekt, dostarczając liczne rozwiązania produktowe, zarówno do tymczasowych, jak i stałych zamocowań i instalacji, zapewnia-jąc jednocześnie wsparcie podczas ich instalacji na miejscu.

Konstrukcja tunelu składa się z betonu i betonu zbrojonego oraz prefabrykowanych segmentów jako konstrukcji nośnej. Zastosowane systemy mocowania i montażu zostały przetestowane zgodnie z normami europejskimi i międzynarodowymi i w większości mają ETA (Europejska Aprobata Techniczna), a także zatwierdzenie UL i ICC dla USA i krajów Dalekiego Wschodu. Zamocowania są wykonane z wysokiej jakości materiałów, takich jak stal. Są odporne na ogień, wpływy sejsmiczne, a także obciążenia dynamiczne i udarowe. Marco Cannone, kierownik projektu w międzynarodowych projektach budowlanych w fischer Italy, jest mocno zaangażowany w projekt. „Przekonaliśmy instytucję zamawiającą ponieważ posiadamy odpowiednie zamocowania i specjalistyczne rozwiązania, które były wymagane do budowy tunelu”, mówi Marco Cannone.

Tymczasowe trasy kablowe, rury do wentylacji, tymczasowe oświetlenie oraz systemy dostarczania i usuwania wody w Cityringen, zostały zamocowane za pomocą kotwy gwoździowej FNA II i śruby do betonu FBS zgodnie z odpowiednimi wymogami dotyczącymi obciążenia. Oba produkty umożliwiają demontaż. FNA II jest dodatkowo stosowany do zapobiegania podnoszeniu rury spustowej przez nawiercone metalowe wsporniki w podłodze tunelu. Zapobiega to przemieszczaniu się rury spustowej z jej pierwotnego położenia podczas napełniania sekcji cementem. FNA II wykorzystano również do montażu płyt ogniochronnych i do mocowania siatek wzmacniających do odlewanego tynku ogniochronnego w połączeniu z podkładkami i przekładkami.  

Wersja kotwy sworzniowej FBN II, ze stali nierdzewnej naciska również na warstwy wodoszczelne segmentów tunelu w obszarze kanałów ściennych stacji, czyniąc je wodoodpornymi. Kotwy FAZ II i FBN II oraz kotwa FNA II, zostały użyte do długoterminowych, bezpiecznych instalacji elektrycznych w Cityringen. W celu zainstalowania torów do podkładów kolejowych stosuje się system mocowania kanału fischera.  Zaprawa iniekcyjna FIS EM jest stosowana w połączeniu z prętem gwintowanym FIS A do mocowania szyny przewodzącej (3. szyna), bezpiecznie przenosząc wysokie obciążenia na podłoże mocujące, nawet jeśli otwór jest płytki. Kotwy podcinające fischer ACT są stosowane w celu montażu okładziny elewacyjnej na stacjach z kamienia naturalnego i cegieł wykonanych ręcznie. System nadaje się do okładzin wykonanych z dowolnego rodzaju materiału. 
Odporne na korozję i ognioodporne systemy instalacyjne firmy fischer mocują rury i kable do zasilania i odprowadzania energii elektrycznej i wody do tunelu oraz do jego wentylacji. Zastosowano również cały system Firestop firmy fischer. Szeroka gama rozwiązań pasywnej ochrony przeciwpożarowej pomaga zminimalizować rozprzestrzenianie się ognia, dymu i toksycznych gazów.

W Kopenhadze powstaną łącznie 42 kilometry tunelu, wraz z 24 nowoczesnymi stacjami metra pod kierunkiem Metrosel-skabet. Łącznie z przystankami naziemnymi, w latach 2019–2024 zostanie otwartych ponad 50 stacji metra i stacji miejskich.
 
Liczne rozwiązania fischer, zostały wykorzystane zarówno do tymczasowych, jak i stałych zamocowań i instalacji w dwururowym systemie tunelu Cityringen.Zdjęcie: fischer
W celu zamontowania okładzin elewacyjnych z kamienia naturalnego i ręcznie wykonanych cegieł na stacjach zastosowano są kotwy podcinające oraz inne rozwiązania dostępne w systemie fischer ACT.Zdjęcie: fischer 
Widok wnętrza stacji z okładziną elewacyjną.Zdjęcie: fischer
Po otwarciu Cityringen, podziemne pociągi bez kierowcy będą przewozić do 240 000 pasażerów przez całą dobę, ze średnią prędkością 40 km / h.Zdjęcie: Adobe stock / Peter Kirillov
Centralny dworzec w Kopenhadze (na zdjęciu) zostanie po raz pierwszy połączony z miejską siecią metra przez nowobudowaną linię.Obraz: audriusmerfeldas / 123rf
Łączymy! Linia Cityringen przechodzi pod Kopenhagą w tunelach o długości 15,5 km, skracając wyprawy do centrum pracownikom, uczącym się oraz turystom. Systemy fischer zapewniają bezpieczne mocowanie zainstalowanym instalacjom oraz elementom fasadowym.Zdjęcie: fischer
Dwa tunele o średnicy 5,78 mi długości 15,5 km przewiercono przez piaskowiec kopenhaski na głębokości 25 m pod powierzchnią poprzez wykop EPB-TBM.Zdjęcie: CMT / Salini Impregilo
Systemy instalacyjne firmy fischer mocują kanały serwisowe do zasilania i odprowadzania wody z tunelu oraz do jego wentylacji.Zdjęcie: fischer
Różne systemy mocowania obejmowały kotwę gwoździową fischer II, śrubę do betonu FBS, kotwę FAZ II i FBN II oraz systemy montażowe fischer.Zdjęcie: CMT / Salini Impregilo
Cityringen jest w trakcie budowy od 2011 r. I ma zostać ukończony do końca 2019 r. Podziemny system ekspresowych pociągów to ogromne przedsięwzięcie, które połączy centralne części miasta. Zdjęcie: CMT / Salini Impregilo
Cityringen po ukończeniu będzie obsługiwać 17 nowych stacji metra na linii M3. Zdjęcie: CMT / Salini Impregilo
fe80::3c8b:c2b:f52e:7ce5%9