Solidna podpora dla najdłuższego mostu świata

Kotwy fischer do wysokich obciążeń, zostały użyte przy budowie mostu Hongkong-Zhuhai-Macau

Nowa, rekordowa inwestycja właśnie została oddana do użytku. Najdłuższy most świata, a także najdłuższe na świecie przejście morskie i największy projekt infrastruktury realizowany obecnie na wodzie, powstał w Chinach a inauguracja miała miejsce w październiku 2018, po dziewięciu latach budowy. Projekt stulecia obejmuje deltę Rzeki Perłowej, łącząc na odcinku 55km Specjalny Region Administracyjny Hongkongu i Makau z prowincją Guangdong (miasto Zhuhai) na kontynencie. Chemiczne i mechaniczne systemy mocujące firmy fischer zapewniły bezpieczne mocowanie budynkom portu Zhuhai.

Chiny optymalizują mobilność, wymianę i transport towarów między trzema największymi miastami w delcie Rzeki Perłowej za pomocą systemem mostów wantowych oraz jednego tunelu. Przejście morskie wiedzie z Hongkongu do Guangdong w Chinach kontynentalnych i do Makau. W sumie wznosi się nad 35 kilometrami wody. Pozostały odcinek jest rozłożony w długim mierzącym 6,7 km, który znajduje się do 48 m p.p.m., a także części biegnące między sztucznymi wyspami a lądem stałym. Główny most o długości 22,9 km oraz tunel w zachodniej części obiektu mają łączną długość około 29,6 km. Most ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

W niektórych miejscach delta Rzeki Perłowej ma tylko około 20 metrów głębokości, co pozwoliło na wykorzystanie pylonów. Odcinek obejmujący podmorski tunel oraz trzy części mostu wantowego, pozwala na swobodny przepływ statkom.  Wzmocniona konstrukcja stalowa została tak zaprojektowana, by przetrwać co najmniej 120 lat, będąc odporną na  trzęsienia ziemi o magnitudzie do 8 stopni w sklai Richtera, prędkości wiatru do 200 km/h oraz zderzenia ze statkami do 300 000 t. Projekt obejmuje w sumie cztery sztuczne wyspy: port w Hongkongu, port Zhuhai i dwie dodatkowe wyspy przy wschodnim i zachodnim wejściu i wyjściu podmorskiego tunelu.

fischer wsparł głównie prace przy porcie Zhuhai. Podczas montażu korzystano z systemów kotew chemicznych, między innymi: systemu Superbond z ampułką  żywiczną RSB oraz zaprawy FIS EM Plus 390 S wraz z elementami systemu. Wykonawca użył również kotew podcinających fischer Zykon FZA. „Chemiczne i stalowe systemy zamocowań fischer, przekonały klienta, ponieważ spełniają restrykcyjne wymagania w zakresie bezpiecznego kotwienia przenoszącego duże obciążenia w betonie”, podkreślił Andreas Giesinger, dyrektor zarządzający fischer Chiny. „Sprawiło to, iż stały się doskonałym wyborem przy projekcie w którym obowiązują wysokie standardy konstrukcyjne i projektowe”. 
Przewagą tych rozwiązań jest również fakt, iż mogą być stosowane w ekstremalnych warunkach takich jak np. otwory wypełnione wodą czy obszarach sejsmicznych. Ponad to zapewniają wysoką odporność na korozję, bezpieczeństwo przeciwpożarowe, a także inne zalety montażowe czy serwisowe.

Mocna zaprawa iniekcyjna FIS EM Plus 390 S, do połączeń prętów zbrojeniowych o  wysokich wartościach nośności osiąganych w betonie, sprawiły iż  idealnie nadała się do tego
Zastosowania. W trudnych warunkach regionów przybrzeżnych, gdzie konstrukcje są stale narażone na dużą wilgotność, wysokie temperatury i wysoką korozyjność powodowaną przez słoną mgłę morską. Zaprawa iniekcyjna fischer, została dokładnie przetestowana, aby upewnić się, że zachowuje swoją funkcjonalność w tego typu otoczeniu. FIS EM Plus 390 S pozytywnie przechodząc długoterminowe testy naprężeń oraz metody badań korozyjnych. Dodatkowo badano również długoterminowe zachowanie zaprawy iniekcyjnej poprzez testy bezpieczeństwa w Niemczech i za granicą, za pośrednictwem ETA oraz testy ICC, oraz inne procesy certyfikacyjne. Po serii
rygorystycznych badań oraz testów na miejscu budowy, klient ostatecznie zdecydował się na ten właśnie system zamocowania, do montażu zbrojenia w podziemnych kondygnacjach budynku. 
Z kolei kotwy podcinające fischer Zykon FZA zostały zastosowane przy mocowaniu podkonstrukcji ściany osłonowej budynku nadzoru ruchu na budowanym obiekcie. 
System superbond z ampułką żywiczną RSB został wybrany przez klienta, do mocowania konstrukcji stalowej wspierającej zarówno zewnętrzną jak i wewnętrzną ścianę budowy Zastosowane rozwiązania gwarantują wytrzymałość, bezpieczeństwo i trwałość zamocowań.

Proste użycie produktów, które prawie nie wymaga żadnych narzędzi, również stanowiło zaletę, zwłaszcza w obliczu trudnej lokalizacji jaką jest plac budowy na sztucznej wyspie. „Po krótkim szkoleniu na miejscu, u klienta, przeprowadzonym przez inżynierów fischer, szkoleni pracownicy byli w stanie
od razu rozpocząć instalację”, relacjonuje Andreas Giesinger „Pozwoliło to, uniknąć problemów oraz dodatkowych kosztów na placu budowy i przyspieszyć postęp prac”. 

fischer wsparł klienta autorskimi rozwiązaniami dopasowanymi do wymogów tej konkretnej inwestycji, na każdym jej etapie: począwszy od wstępnego planowania i doboru produktów, przez testy na miejscu po szkolenia i wsparcie podczas montażu. „Fakt, iż fischer może poszczycić się ponad 70 letnim doświadczeniem w dziedzinie techniki zamocowań, już wielokrotnie przesądził o naszym udziale przy wielkich inwestycjach” mówi Giesinger. „Zdobyta wiedza pozwala nam polecić odpowiednie rozwiązania dla każdego typu zamocowania, niezależnie od specyfiki środowiska w jakim ma zostać użyte. Spełniajac jednocześnie inne wymogi klientów takie jak zaplecze szkoleniowe, produkcyjne czy serwisowe”.


Imponujący efekt: W kilku budynkach na sztucznej wyspie Zhuhai Port fischer dostarczył rozwiązania mocowania chemiczne i stalowe, celem łączenia wzmacniającego, mocowania fasad i zabezpieczenia konstrukcji stalowej na ścianach wewnętrznych i zewnętrznych.Zdjęcie: fischer
Aż po horyzont. Most Hong Kong-Zhuhai-Macao jest 20 razy dłuższy niż most Golden Gate w San Francisco. Arcydzieło inżynierii skraca czas podróży z Hongkongu do Zhuhai z około czterech godzin do około 30 minut. Szacuje się, że 60 000 samochodów lub 250 000 osób skorzysta z przejścia morskiego po jego otwarciu dla ogółu społeczeństwa.Zdjęcie: angelword / 123 rf
Pomyślne połączenie obszaru Greater Bay: najdłuższa na świecie przeprawa morska łączy Hongkong z Chinami. Projekt ma również na celu poprawę współpracy w dziedzinie transportu, ekonomii, handlu oraz innowacji naukowych i technologicznych. Niezawodne rozwiązania fischer zapewniają bezpieczne mocowanie podziem-nych kondygnacji garażu i budynku administracyjnego na wyspie Zhuhai Port.Zdjęcie: fischer 
fischer był zaangażowany przy budowie kilku budynków na sztucznej wyspie Zhuhai Port i dostarczył chemiczne i mechaniczne rozwiązania mocujące.Zdjęcie: fischer 
System fischer Superbond z ampułką RSB, został wybrany przez klienta do mocowania konstrukcji stalowej budynków zarówno wewnątrz, jak i na ścianie wewnętrznej. Ponadto zastosowano fischer FIS EM Plus i kotwę podcinajacą Zykon FZA.Zdjęcie: fischer
fe80::283b:1a2:f52e:7ce5%9